Is jouw personeelsbestand net zo divers als je klantenbestand?

De tijd dat een IT bedrijf een club met nerds was, is echt voorbij. IT is tegenwoordig veel meer dan techniek. Communicatie en kennis van de klant is minstens even belangrijk. Je kan immers pas echt van toegevoegde waarde zijn als je de klant begrijpt. Een divers personeelsbestand draagt hier enorm aan bij.
Buiten je technische koker
In mijn optiek moet je met een divers klantenbestand ook een divers personeelsbestand hebben. Alleen dan ontstaat er een klik en zal de klant zich bij jouw organisatie thuis voelen. Onze klanten lopen zeer uiteen qua achtergrond en sector. Van metaalbewerkers tot tuinbouwbedrijven en van medische specialisten tot handelsvertegenwoordigers. Daar horen ook zeer uiteenlopende klantvragen bij. Het ene bedrijf vraagt om ‘on premise’ installaties, de volgende wil juist veel meer informatie koppelen in de Cloud of wil processen automatiseren. Al die verschillende bloedgroepen en behoeftes leveren een zeer divers vragenvuur op aan onze medewerkers op de klantenservice. Om hen van dienst te zijn moet je verder kunnen kijken dan je technische koker!
EQ net zo belangrijk als IQ
De technische oplossingen die wij leveren zijn goed, dat staat buiten kijf. Maar dat zijn de technische producten van onze concurrenten ook. Het zijn vaak standaard producten die breed zijn in te zetten. Om je echt te onderscheiden gaat het om meer dan techniek. IT is meer dan werken achter een scherm. Contact met klanten, sublieme service en maatwerkoplossingen worden steeds belangrijker. De IT-er van nu moet de wensen van de klant kunnen koppelen aan ontwikkelingen in de markt. Je moet een organisatieprobleem kunnen vertalen naar een IT-oplossing. Daarom praat je niet in technische acroniemen en over features. Om klanten prettig te laten werken moet je vooral hun taal kunnen spreken en de brug kunnen slaan tussen beide werelden. Dan draait het om communicatie. In de IT is EQ net zo belangrijk geworden als IQ!
Elke klant heeft een eigen identiteit
Wij sluiten daarom geen enkele sollicitant op voorhand uit. Natuurlijk hebben zij passie voor technologie en begrip van data. Maar veel van onze medewerkers hebben ook werkervaring opgedaan buiten de IT. Je kan het zo gek niet bedenken. Van defensie tot de kinderopvang. Die ervaring uit andere werelden brengen ze in bij Aquesta en dat is fantastisch. Met zo’n divers personeelsbestand, zijn we immers veel beter in staat om de klanten en hun business te begrijpen. Zo blijven we niet hangen in technische oplossingen en vergroten wij onze adviesvaardigheid. Elke klant heeft zijn eigen identiteit. Doordat wij ons flexibel kunnen opstellen, kunnen we echt aansluiten bij het DNA van de klant.